HTML

sárkánymese

A testvérem skizofréniával küzd - és vele együtt az egész család...

Friss topikok

skizofrénia a családomban

2010.03.17. 15:16 sarkanymese

Időhiány vagy érdektelenség...?

Olvasok most egy könyvet, amelyet egy amerikai pszichiátria betegei & ápolói & orvosai írtak közösen. Elsősorban pszichiátriai betegeknek szól. Több témát vesz végig, és minden egyes témánál van egy rövid, hétköznapi ember számára is érthető, könnyen olvasható "szakmai" összefoglalás, és utána minden egyes beteg (azt hiszem 23 beteg szólal meg a könyvben) leírja a saját személyes véleményét, tapasztalatát az adott témában.

Pl. - Skizofrénia tünetei - Nálad hogy kezdődött?

- Skizofrénia gyógyszerei - Te miket szedsz és mit tapasztalsz?

- Kilátások - Mit mond a szakember és mit élsz meg Te, milyen az életed a betegség mellett?

stbstb.

Na mármost számomra az egyik legfeltűnőbb az volt a könyben, hogy mennyire folyamatos és erős az állandó orvos-beteg kapcsolat náluk. Baromi sokat hallottam már az amerikai egészségügyi rendszerről, és ezek közt nagyon sok rosszat is, de ha csak ezt a könyvet ragadom ki most, akkor elképesztően feltűnőnek tűnik a különbség a kinti pszichiáterek hozzáállása és azon magyar pszichiáterek hozzáállása között, akikkel eddig mi találkoztunk.

A testvéremet jelenleg 3 hetente látja a dokija kb 10 percre. A családra igazából nem kíváncsi, amennyire én látom. Legalábbis hiába írtam neki egyszer egy levelet, arról, hogy én milyen folyamatokat látok lejátszódni a testvéremnél, nem válaszolt rá egy sort sem. Engem ez egy kicsit (?) kétségbeejt, mert pl. ez az amerikai könyv is folyamatosan azt hangsúlyozza, hogy állandó orvos-beteg-családtag visszajelzés kell ahhoz, hogy tényleg jelentős eredményeket lehessen elérni. Hogy az orvos pontosan lássa, hogy milyen változások vannak, miket tapasztal a környezet, javulás van-e vagy stagnálás, vagy ne adj Isten, hanyatlás akármiben. Ugye ezek a gyógyszerek, amiket szedniük kell, nem éppen Béres-cseppek, észnél kell lenni velük. Oda is van írva a betegtájékoztató kis lapra, hogy "ha ilyen és ilyen tüneteket észlel, jelezze a kezelőorvosának", stb. Igen ám, de én bevallom, sokszor egyáltalán nem érzem azt, hogy a dokik erre komolyan figyelnének. Pedig nyilván nem véletlenül van odaírva, ez nem játék.

Fényeske is ezt írja a blogjában: "Attilát 4 éve kéthavonta egyszer látja az orvos, akkor is maximum öt percre, amíg a receptet megírja. Ha egyáltalán behívják a rendelőbe, és nem kihozzák a receptet és a kezébe nyomják. Ezt kevésnek találtam, ezért voltak más próbálkozásaim orvosokat illetően, de Attila nem volt hajlandó mással szóba állni. Így maradtunk itt, és a módszer változtatáson gondolkodtam. Kérdeztem a doktornőt, nem volna-e hasznos Attilának terápia, vagy heti rendszerességgel pszichiáter, de lebeszélt. Szerinte felesleges, mert ezt a betegséget nem tudják a szokásos "észosztással" gyógyítani. Ha nagy a baj, kérhető állandó terapeuta aki kimegy a családokhoz heti egyszer, és a felgyülemlett feszültséget igyekszik kordában tartani. Meglehet ez másoknál bejöhet, de én megint gondolkodóba estem: az oké, hogy kijön kedden, de mi lesz a hét többi napjával?"

Kérdés:

a) Ez tényleg így van? Tényleg felesleges a terápia...?

b) Vagy csak nincs idejük a dokiknak, és így akarják lerázni és megnyugtatni a családtagokat?

Ha az a) az igaz, akkor az amerikai könyvek (az összes, amit olvastam) miért hangsúlyozzák ennek az ellenkezőjét...?

Ha a b) az igaz, akkor viszont milyen alapon játszanak Istent ezek a dokik szerencsétlen családok felett? Én megértem, hogy "nincs idejük", de elképesztő mennyiségű pénzeket fizetünk ki TB-re, nem lehet igaz, hogy ezért cserébe nem "érdemeljük" meg azt, hogy ne kezeljenek minket úgy, mint reménytelen eseteket, akikre kár az idő is?

És erre mondhatná most azt a kedves olvasó, hogy ó, ez csak lóvé kérdése, biztos van olyan pszichiáter, aki magánbetegeket szívesen fogad külön pénzért. Hát, kérem szépen, hogy szóljon, akinek más a tapasztalata, de mi eddig akárhány pszichiátert kérdeztünk meg, hogy elvállalnák-e a testvéremen magánpraxisban pénzért, szinte mindtől azt a választ kaptuk, hogy "hát skizofrént azt nem". Az "túl macerás", meg "veszélyes vele egyedül maradni" (!). Ergo a magánpraxis bizony marad a kiégett háziasszonyok, stresszes üzletemberek és szerelmi bánatos tinik számára...? Most ez komoly?

Nem olyan ez, mintha egy matektanár csak azokat lenne hajlandó korrepetálni, akik négyesre állnak, de azokat nem, akik bukásra?

És aztán akkor megy a szomorkodás meg a sopánkodás, hogy sorra történnek ezek a tragédiák, mint a pécsi eset, vagy a tényői?

Soltész Ágnes szociológus, a Soteria Alapítvány kuratóriumának elnöke ennek kapcsán így nyilatkozott az Indexnek:

"Hangsúlyozta, hogy a pszichiáterek feladata csak a zárt intézményékben az, hogy felügyeljék, ellenőrizzék a betegek cselekedeteit - általában azonban a pszichiátria nem tudja ellátni jelen körülmények között ezt az ellenőrző funkciót, amit nagyrészt társadalmi nyomásnak tulajdonítunk, vagyis, hogy a pszichiátria megvédje a társadalmat a veszélyes emberektől, így csak eszközt, vagyis inkább gyógyszert adnak a kezükbe. Az egymásra, illetve a betegekre való odafigyelés társadalmi feladat, a közvetlen környezetükben élőknek kell felfigyelniük arra, hogy ha valaki segítségre szorul, ennek egyértelmű tünetei vannak.

Magyarországon egyébként nem látja biztosítottnak a feltételeket a megfelelő gyógyuláshoz, hiszen a rendszer hibájából adódóan, ha valaki bekerül az ellátásba, élethosszig benne is marad, még akkor is, ha csak átmeneti segítségre lenne szüksége. Így abból is beteget csinálnak, aki valójában nem is az."

 

HAHÓ!!! Itt vagyunk egy csomóan betegek családtagjai, akik minden tőlünk telhetőt megpróbálunk megtenni, de egyedül nem megy!!! Én elhiszem, hogy a dokik leterheltek, és kevés idejük jut 1-1 emberre, de nem pont ezért lenne mindenki érdeke, hogy bátorítsák a családok részvételét a segítségnyújtásban azzal, hogy odafigyelnek a visszajelzéseikre...? És lehetne azt, hogy az áldepis problémamentes esetekkel dumcsizás helyett (vagy legalább mellett) a valóban komoly betegekre fordítsák az időt...?

Igen, a környezetnek óriási felelőssége, de a dokiknak is, és amíg a két közeg nem figyel a másikra, és nem fog össze egymással, addig SEMMI NEM FOG VÁLTOZNI.

Vagy rosszul látom...? Mondjátok!!!

 

 

 

 

 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sarkanymese.blog.hu/api/trackback/id/tr551847186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fényeske 2010.03.21. 07:52:47

Igen nekem is ugyanez a véleményem. Attila jól van dolgozik sportol de beteg és lenne még mit javítani de egyedül nem tudom ezt már megoldani. Kéne valaki akiben megbizik aki tudja mit kell tenni vagy mondani neki, de ilyen nincs. Egy magán doki elvállalta volna heti 3 szor kijön havi 100 ezerért, nem hazudok 100 ezer forint. Ennyim sajnos nincs, 120 ezret keresek és egyedül vagyok Attilámmal ö meg minibál bérért dolgozik. A mai helyzet oda fog vezetni hogy majd 20-30 év múlva pszihés betegek tömege lesz az utcákon és akkor majd lehet siránkozni, hogy eltorzult a világ.

aveda 2010.03.24. 15:49:50

Szeretném felhívni a figyelmeteket, hogy a THALASSA HÁZBAN pénteken, március 26-án NYÍILT NAPOT TARTANAK!

"Téma: Hogyan találkozik egyfelől a lelki "betegséggel" a paciens, a család, a munkahely, a háziorvosok, a segítők, hogyan "tálalják" ezeket a médiumok és másfelől milyen természetű saját problémákkal kell szembenéznie annak, aki a gyógyulás érdekében részévé válik egy pszichoterápiás folyamatnak a terápiás közösségben." /a Thalassa Ház honlapjáról/

A részletes programot megtaláljátok ezen a linken: www.thalassahaz.hu/thalassa/index.php/static/megrend

Minden érdeklődőt szeretettel várnak!

sarkanymese 2010.03.24. 16:09:06

Kedves Aveda!

Köszi szépen az infót, én sajnos dolgozom pénteken este 6-ig és 2 nappal előtte már késő szabit kérni, de hátha valaki ráér az olvasók közül!

isolde 2010.04.02. 17:17:48

Szia,
sajnos Magyarországon egy átlagos pszichiátriai gondozóban hat perc jut egy betegre. Ez nem az orvos hibája, ő nem tud ennél többet rászánni a betegre, ha ennyi jut. A minisztérium és az OEP felelőssége (akik a befizetett TB-vel gazdálkodnak), hogy ez miért van így: Hollandiában pl. láttam olyat, ahol egy dokinak naponta 4 beteget kellett ellátnia a 60 helyett, és akkor tényleg leült egy órát a beteggel meg egyet a családdal. Persze, megértem, hogy az orvosra haragszol emiatt, de igazából a hiba a rendszerben van.

A másik dolog, hogy pszichotikus betegségekben bizonyos típusú pszichoterápiák, családterápia hatásos lehet. Ez most kezd beérni Magyarországra, már van erről szó kongresszusokon, most ér ide, de a gyakorlatba még nem jutott el. ennek az egyik oka az orvosok érdektelensége meg hogy nem akarnak új dolgokat tanulni (mert aznap már elláttak 60 beteget és aludni akarnak vagy menni a mellékállásukba, vagy csak szimplán suttyó begyöpösödött arcok), a másik oka, hogy itthon az OEP nem támogatja a pszichoterápiát, ergo TB-finanszírozottan nem kaphat pszichoterápiát se a szkizofrén, se más (egyes kiemelt helyek kivételével, de abból van vagy 3 db az országban tudtommal).

Nem ellentmondani akarok, mert ez nagyon rossz így szerintem, az is, hogy ennyire merevek vagyunk és ellenállunk az új dolgoknak és ezért azok nehezen jönnek be, meg az is, hogy a TB mit finanszíroz meg mit nem, meg az is, hogy a mindennapi gyakorlatban mi megvalósítható meg mi nem.

sarkanymese 2010.04.15. 14:29:59

Kedves isolde!

Oké, vegyük úgy, hogy nincs idejük. És arra van magyarázat, hogy miért lehetetlen még pénzért is magán-pszichiátert alkalmazni?
Többen mondták már nekem, akiket felhívtam, hogy nem vállalják a testvérem magánpraxisban, mert a skizofrénia nekik "túl macerás", és neki ez nem éri meg, inkább foglalkoznak stresszes üzletemberek feszültségének oldásával, stb...

Erről se tehetnek vajon...?

isolde 2010.04.18. 21:37:27

sarkanymese: hát, ha jóhiszemű akarok lenni, akkor azt mondom, hogy kórházi háttér nélkül lehet, hogy felelőtlenség szkizofrén beteget vinni magánban. Meg macerás. Meg nem értenek pszichotikus betegek pszichoterápiájához, mert nem tanulták sose. Én se értek.

zeno19 2010.09.16. 19:39:28

Hát, nem akarok bántani senkit...

És remélem olvassa még ezt valaki.

De azért erős túlzás. Van JÓPÁR orvos, aki elvállal skizofrén beteget.
Én voltam olyan diaggal. Jelenleg skizoaffektív vagyok. (skizo+erős hangulatingadozás)

Persze pszichológusok, meg unatkozó háziasszonyokat vizsgáló áterek nem.

Pl. volt Lipótos (OPNI-s) orvosok 1 jó része. (!!!!)

És a százezer kicsit kemény.

Anno voltam dr. Magyar Ivánnál 10 ezerért EGYSZER. Mondjuk, ő csak felírta és gyógyszert és csá.

De voltam anno 2-hetente 5 ezerért is egy pszichiáternőnél.

dr. Borbély László, Péterffy Kórház (ill. Ipar u. X szám) 10 ezer Ft.
Őhozzá 2 évig jártam. Érdekelte nagyon minden. De úgy éreztem nem haladunk semerre.
Ő nagyon rendes, és ha valakinek tényleg megértésre, türelemre stb. van szüksége, őt ajánlanám.

Csak... nekem ez már "KEVÉS".
A betegségre szedem a gyógyszereim. De nem ebből él az egész életem.

Elmentem dr. Csernus Imréhez 7500 Ft-ért. (Őnála 7500, 15 ezer ill. 30 a tarifa, megkérdezi miből él stb. alapján) Ő is vállal, 7500 Ft nem 100 ezer.

És lekapott a tíz körmömről, nagyon kemény kritikákat kaptam.
DE használt. Beindított egy jellemfejlődést.

És ÁLLÍTÓLAG betegség-belátással nem rendelkező emberekkel kedvesebb.

Én azon már túl vagyok, kb. tavaly óta elfogadtam.
Állítólag ha valaki ezt még nem vette be, akkor kedvesebb.

Én már nem emiatt kerestem fel, hanem azért mert objektíve kezdett szarrá menni az életem.
A betegség kialakított bennem 1 életfelfogást, "személyiséget". Amin a gyógyszerek qrvára nem segítenek.
=Önsajnálat, pesszimizmus stb. stb.

És ezekre nagyon jól reflektált.

Amúgy... kb. 6 óra volt, mire lenyugodtam. Annyira kiakasztott.

DE 6 óra után rájöttem, hogy érdemes megfogadni, amiért ledózerolt. És igaza volt, ill. a viselkedése is korrekt volt azzal szemben, amit én előadtam!

->pozitív benyomás

zeno19 2010.09.16. 19:42:08

Ja, és betegségbelátással nem rendelkezőkkel ÁLLÍTÓLAG (!!!) jóval kedvesebb, építőbb.

zeno19 2010.09.16. 20:22:48

Isolde-nak:
Még 1 dolog.
Magánpraxisban levő orvos(od) is be tud pakolni pszichiátriára ha kell!!! (ált. ott ahol amúgy dolgozik) Annyira nem nagy "szám" ill. nem nagy felelősség magánpraxisban vinni 1 olyan orvoshoz, aki valóban látott már párszor pszichotikus beteget, és tudja mikor szükséges a kórházi kezelés.

Memorials 2011.02.14. 21:50:39

Szerintem teljesen jól látod! Mi is ezt tapasztaltuk apukámnál.. az orvosok valóban igyekeznek letudni a lehető legminimálisabb időráfordítással őket! :-/
Pedig - minden betegségnél - de itt különösen fontos lenne az orvos-beteg bizalmi kapcsolat... És a nagyon szoros együttműködés. És azt is nagyon hiányoltam mindig, hogy nem akartak a hozzátartozókkal kommunikálni, pedig nem lett volna rossz, ha kaptunk volna sok-sok tanácsot.

Ja és én kommenteltem Skizzo névvel, csakhogy most nem sikerült azzal belépnem, úgyhogy ezentúl a blogom nevével jövök: memorials.
Üdv :-)

sarkanymese 2011.03.07. 22:53:59

Kedves Z_Kovacs!

Nem úgy értettem a 100.000-et, hogy alkalmanként annyi :) de hidd el, nekünk tényleg ilyen rossz tapasztalataink voltak sajnos, nem hazudtam.

Rég írtam már ide, azóta van pozitív fejlemény, mert végre találtunk egy pszichiátert, aki elvállalta. Már kb 6-szor volt nála a testvérem, meglátjuk, mi haszna lesz. De én már pusztán a ténynek is örülök, hogy 6 év után sikerült idáig eljutni...
süti beállítások módosítása